... berkunjunglah dengan rasa K.A.S.I.H ...

Manusia akan selamanya makhluk yang hakikat bebasnya kekal tertakluk. Ya, benar! Walau sehebat mana pun kita. Walau segah mana pun kita! Kita tetap hamba-Nya yang terikat dengan ketetapan. Ya, benar! Di sepanjang gerak hayat dan titik usia kita. Hakikat yang sukar dinafikan oleh sesiapa pun juga: hidup duniawi visanya amat terhad. Setelah usia berangkat buat kali terakhir, segalanya akan tamat. Maka, selamatlah kita transit di alam barzakh. Jadi, jomlah kita perbaharui ikrar ketakwaan kita. Bukankah taqwa itu tugunya iman? Iman yang menjadi paksi. Paksi yang mengejat keyakinan. Paksi yang menguatkan pendirian. Dan keperibadian.


Thursday 24 July 2014

Naskhah Kasih: Hiduplah dengan Semangat




Di hadapan mataku  terpampang wajah-wajah anak-anak didik yang sudah kurang bersemangat. Semangat hendak ke sekolah sudah susut. Apatah lagi semngat untuk menekuni diskusi ilmiah di dalam kelas. 'Cuti raya' - itulah kalimah yang sudah tertancap di dalam hati nubari mereka.

Maka pada suatu ketika, aku berkongsi petua dengan mereka. Tentang cara-cara untuk hidup dengan lebih bersemangat. Mudah sahaja ; hiduplah dengan semangat orang yang bersedia untuk mati. Dunia ini hanyalah sementara. Dunia selepas mati itulah dunia sebenar. Justeru, 'cuti' hanya apabila sudah selamat masuk ke syurga. Bolehlah cuti rehat sepuas-puasnya!

Anak-anak didik yang mendengar petua ini hanya tersengih. Bersama keluhan ; 'susah tu!'

Hakikatnya memang susah tetapi jika hati kuat, insha-Allah berhasil.

1 comment:

Eza boom boom said...

Kadang-kadang tak semangat berada di tempat kerja yang banyak politik. Tapi hakikatnya, hati ini memang seharusnya perlu kuat. Dan nawaitu untuk mencari rezeki halal. :(