... berkunjunglah dengan rasa K.A.S.I.H ...

Manusia akan selamanya makhluk yang hakikat bebasnya kekal tertakluk. Ya, benar! Walau sehebat mana pun kita. Walau segah mana pun kita! Kita tetap hamba-Nya yang terikat dengan ketetapan. Ya, benar! Di sepanjang gerak hayat dan titik usia kita. Hakikat yang sukar dinafikan oleh sesiapa pun juga: hidup duniawi visanya amat terhad. Setelah usia berangkat buat kali terakhir, segalanya akan tamat. Maka, selamatlah kita transit di alam barzakh. Jadi, jomlah kita perbaharui ikrar ketakwaan kita. Bukankah taqwa itu tugunya iman? Iman yang menjadi paksi. Paksi yang mengejat keyakinan. Paksi yang menguatkan pendirian. Dan keperibadian.


Saturday 23 June 2012

Naskhah Hati: Nota Dari Imam Muda

NOTA DARI IMAM MUDA

Sepetang-petang sepi rumah kecil kami. Itulah yang saya rasakan sebaik sahaja Izzah dihantar walidnya ke sekolah. Hanya ‘Imam Muda’ Arham dan saya sahaja tidak ke mana-mana. Imam Muda kelihatan agak keletihan. Barangkali sementara menunggu walidnya tiba untuk membawanya balik ke rumah dan Solat Jumaat dia bermain kejar-kejar lagi dengan kawan-kawannya (seperti selalunya ..). Siapa lagi kalau bukan  dengan Iqbal dan Aneeq.

Imam Muda Arham. Cita-cita: Angkasawan al-Hafeez


Memandangkan pagi tadi dia mendengar ceramah Israk & Mikraj, saya meminta dia bercerita semula fakta-fakta yang singgah di punat memorinya. Tidak banyak yang dikongsikannya. Pertama; Sidratul Muntaha. Kedua; pensyariatan solat 5 waktu. Ketiga; kepantasan Buraq, dan keempat: tentang rasa takjubnya dengan keberanian Saidina Abu Bakar as-Siddiq membenarkan Rasulullah s.a.w ketika hampir semua orang masih menganalisis bahkan mempertikaian kisah Israk dan Mikraj. Sambil bercerita, sesekali dia mengajukan soalan kepada saya. Jelas keterujaannya tidak dapat dia sembunyikan. Saya mengambil kesempatan itu untuk menjelaskan betapa pentingnya memelihara ibadat solat yang hanya lima waktu itu. “Hmm .. bukan senang jugak ah, Nabi Muhammad nak dapat diskaun solat tu, Ummi. Macamanalah kalau kita sembahyang sampai 50 rakaat? Tak dapat main badmintonlah petang-petang. Saya sekadar senyum segaris. Ternyata ‘bermain’ adalah suatu rutin yang penting baginya.

Letih Imam Muda berkisah, saya menghadiahinya dengan secawan horlick suam dan beberapa hiris kek lapis. Sambil menikmati minum petang yang ringkas itu, saya bertanyakan anak kecil kami dengan satu soalan cepu emas. Kenangan pahitnya sepanjang menjadi seorang kanak-kanak. Dengan sedikit keruh wajahnya, dia menjawab: ‘bila Ummi tarik kebenaran main dengan neighbours.’ ‘Oh!’ keluh saya. Diiringi anggukan kecil. Taman kami ini memang meriah pada waktu petang. Seramai 8 orang rakan yang hampir sebaya dengan usianya akan berkumpul beramai-ramai di ruang luas di hadapan rumah kami. Macam-macam permainan mereka lakukan bersama. Sebut apa saja. Tradisional? Moden? Berencam. Adakala, apabila Arham menangguh-nangguhkan solatnya, ‘privilege’ ini memang saya akan lupuskan untuk suatu jangka masa tertentu.

Sejurus kemudian. Tanpa diminta, dia menambah. Beriya-iya dia mengongsikan kenangan manisnya pula. “Bila Ummi atau Abie (panggilan untuk walidnya) top up duit Am untuk beli mainan yang Am nak .. happy sangat-sangat!” Ada senyum yang lebar terpapar. Bukan saja di bibir. Bahkan di matanya juga! Lazimnya kami, suami isteri tidak akan membiarkan anak-anak mendapatkan barang permainan dengan mudah. Terutamanya ‘toys’ yang mahal. Kereta ‘remote control’ atau ‘gasing moden’ yang mencecah puluhan ringgit mereka akan menabung sendiri untuk mendapatkannya. Biarlah mereka tahu menilai reality bahawa mendapatkan wang untuk membeli sesuatu yang mahal tidaklah semudah menginginkannya!

Itulah sebabnya, kami juga tidak mahu sewenang-wenangnya membeli barangan yang ingin dimiliki walaupun ada kemampuan. Tambah-tambah lagi barangan yang mahal harganya. i-Pad umpamnya, saya beli hanya 3 bulan selepas saya menyatakan keinginan untuk memilikinya. Laptop baru juga, hanya saya beli setelah hampir 5 bulan kemudiannya. Yalah, kan. Bak kata Tun Dr. M, kepimpinan melalui teladan. Kalau tidak nanti, anak-anak boleh mempertikaikan: ‘kalau Ummi dengan Abie bolehlah pula.’ Bab rumah dan kereta begitu jugalah pendekatan kami. Syukurlah, cara seperti ini nampaknya membuatkan anak-anak lebih menghargai apa yang mereka miliki. Koleksi kereta mainan Ameer sehingga kini masih tersimpan kemas di atas almari pakaiannya. Inilah dasar Amalan Belanja Berhemat namanya!

          Lebih kurang setengah jam kemudiannya, Arham sudah terlena di sofa. Di atas meja kopi di sebelahnya, buku Wimpy Kid sudah tertutup kemas. ‘Hmm .. elok-elok berkisah tentang Israk & Mikraj, berkalih pula ke kisah Wimpy Kid yang tepu dengan cerita kenakalannya!’ Sempat saya menggugam sekejap. Saya biarkan ruang itu untuk dia berehat seketika sebelum keluar bermain bersama Firdaus, Ashraf, Adam, Kimi dan beberapa rakan tetangganya yang lain sebaik jarum pendek jam menginjak angka 5 nanti.

Sementara menantikan Asar masuk, sempat saya menghazami kenangan pahit dan manis si Imam Muda kami tadi. Lalu saya teringatkan petikan-petikan berikut yang saya pernah baca satu masa dahulu:

1.     Mulakan hidupku dengan nama timangan yang baik – aku bangga memiliki nama yang bermakna.
2.     Peluklah aku saban hari – harap-harap kecerdasan intelek dan emosiku akan menjadi lebih mantap adanya.
3.     Pandangilah bola mataku dengan pandangan rahmah dan mawaddah (belas & kasih) ---- agar dapat kuraih keyakinan yang meruah.
4.     Berikan aku peneguhan  dalam setiap kebaikanku.
5.     Aku belum lagi matang --- usah mengaharapkan segala yang muluk-muluk dariku. Seiring waktu yang berlalu, aku akan memperbaiki tingkahlakuku.
6.     Bila ada pertembungan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga ya!
7.     Kurangkan keluhan ---- sering kali keluhan itu membuat aku berfikir bahawa kewujudanku adalah beban.
8.     Dengarkanlah ceritaku --- seiring masa aku tidak akan bercerita cerita yang sama pada masa mendatang.
9.     Tenangkan aku tatkala aku memerlukannya.
10.Tunjukkan padaku cara menenangkan diri agar bisa aku menirunya.

Tiada siapa dapat menafikan, anak-anak adalah khazanah yang paling mahal bagi seorang ibu dan ayah. Ketika mereka kecil inilah, kita ada ruang dan peluang mendengar cerita hati mereka dengan jujur. Ketika mereka kecil inilah, kita boleh menunjukkan veto kita; menyuruh dan menegah itu dan ini. Ketika mereka kecil inilah, mereka menangis di ribaan kita. Apabila mereka remaja dan dewasa kelak, belum tentu mereka akan bercerita, meluahkan rasa hati dan menangis di ribaan kita lagi. Barangkali kita pula yang akan menangis kerana merindui cerita dan tangisan mereka semasa kecil. Justeru, sama-samalah kita hargai saat-saat indah ini, yang belum tentu akan berulang buat  kedua kalinya! Semoga ada manfaatnya ..

No comments: